2019
LNZ Group — агропромислова група, зосереджена на торгівлі насінням, засобами захисту рослин та природним газом — віднедавна увійшла в сегмент дистрибуції мінеральних добрив. Новий проєкт стартував з червня, а вже через 2-3 роки LNZ Group бачить себе в п’ятірці найбільших трейдерів України.
Про найближчі плани компанії, основні тенденції на вітчизняному ринку та про те, коли аграріям найвигідніше законтрактувати мінеральні добрива, AgroPortal.ua поспілкувався з керівником енергетичного напрямку LNZ Group Романом Кравцем.
Розкажіть про ситуацію на внутрішньому ринку азотних добрив в Україні. Які фактори сьогодні задають тренд?
Роман Кравець: Історично в Україні склалися два сезони споживання азотних добрив: весна та осінь. Одна третина споживається восени і дві третини — навесні. Проте 2019 рік є унікальним у цьому плані, адже осіннього сезону, як такого, практично не було.
Тут я виділяю три основні причини. По-перше, погодні умови, які вплинули на внесення аграріями безводного аміаку, аміачної води та КАС, фактично скоротивши їх більше ніж на 30%.
По-друге, динаміка до зниження цін протягом третього кварталу, яка спонукала відтермінувати закупівлю азотних добрив під внесення навесні. Цей тренд задали історично мінімальна вартість природного газу, який формує собівартість азотних добрив, зниження світових цін і зміцнення гривні.
По-третє, низькі ціни на сільськогосподарську продукцію також підігрівали так звані «ведмежі» настрої споживачів.
На сьогоднішній день з одного боку ми маємо відтермінований попит на азотні добрива та досить низькі ціни. З іншого — ситуацію, коли незначна зміна тренду будь-якого з факторів, які визначають теперішній стан, може кардинально вплинути на ринок.
В Україні останнім часом відбувся ряд зупинок на потужностях з виробництва карбаміду. Зокрема, з технічних причин зупинились агрегати на Одеському припортовому заводі та черкаському «Азоті», наразі йдуть ремонтні роботи. Чи вплине це на забезпечення аграріїв добривами?
Роман Кравець: Всі зупинки на заводах України носили плановий характер і не впливали кардинально на ситуацію.
Але потрібно розуміти, що на ринку спостерігалася дуже низька активність з боку кінцевих споживачів. Разом із переліченими раніше факторами, ми отримали відтермінований попит на 1 квартал 2020 р., який значно перевищить притаманні для себе цифри. Додаємо сюди складнощі з логістикою в зимово-весняний період і отримуємо передумови для зростання цін на піку споживання.
Які фактори зараз рухають ринком фосфорних добрив? Як ви оцінюєте внутрішні можливості України із забезпечення потреби сільського господарства у цих добривах?
Роман Кравець: Ситуація із фосфорними добривами практично та сама, оскільки на неї впливають усі ті фактори, що і на азотну групу. Окрім того, я вважаю, що цьогоріч не було як такого сезону споживання фосфорних добрив.
Введення ембарго на продукцію з Російської Федерації на певний період стимулювало різке зростання попиту і цін. Проте вже наступного місяця спостерігався зворотній тренд, який продовжується і зараз.
У цьому році зросло власне виробництво, але його потужності не дозволяють повністю забезпечити добривами споживача. Проте ситуація із цьогорічним ембарго показала, що торгові компанії спроможні дуже швидко переключатися на альтернативних виробників. Тому разом зі значними перехідними залишками на складах, я не бачу якихось критичних факторів на наступний рік. Навіть якщо ситуація з обмеженнями щодо Російської Федерації не зміниться.
Поділіться ціновими прогнозами на вітчизняні мінеральні добрива на найближчий період.
Роман Кравець: Думаю, зараз склалися найнижчі ціни в сезоні на усю лінійку мінеральних добрив. Тут переплелися ряд факторів: дуже низька ціна на природний газ, зниження світових цін, укріплення національної валюти, відтермінування попиту.
Зміна будь-якого із факторів матиме ефект мультиплікатора, коли ціни на продукцію зростатимуть значно швидшими темпами.
До речі, минулого тижня вже розпочався незначний ріст цін на аміачну селітру, а на цьому тижні зросла вартість карбаміду. Часу для прийняття рішень залишається обмаль.
Коли сільгоспвиробнику найвигідніше контрактувати добрива, аби отримати оптимальну ціну?
Роман Кравець: У цьому році на місці аграріїв я б уже розпочинав закупівлю добрив із поставкою в грудні. Це дасть можливість отримати продукцію за мінімальною ціною та уникнути проблем із логістикою в піковий сезон. Передбачаю, що перший квартал буде спокійний і планомірний.
LNZ Group віднедавна зосередилась на дистрибуції азотних добрив українського виробництва. Чому вирішили розвиватися у цьому напрямку?
Роман Кравець: Входження у сегмент мінеральних добрив стало логічним продовженням нашого розвитку. LNZ Group має досвід дистрибуції, налагоджену мережу клієнтів, тож ми розширили лінійку продукції для агровиробника. Тепер окрім ЗЗР, насіння і природного газу маємо в пакеті мінеральні добрива. Зараз це азотна група — аміачна селітра, карбамід і КАС. Восени розширимо лінійку складними та фосфорними добривами.
Головне, що зараз турбує аграрія, — це своєчасна поставка якісного добрива. Ми співпрацюємо виключно з виробниками, а також вибудовуємо мережу складів зі зберіганням по всій Україні, тож можемо це забезпечити.
Ще одна наша перевага — наявність продукції та ринкові ціни. Досить важливо, з огляду на те, що в сезоні 2019-2020 рр. практично був відсутній імпорт продукції азотної групи. Це означає, що навіть незначні перебої в роботі заводів можуть призвести до колапсу на ринку.
Розкажіть, як побудована логістика. Чи достатньо маєте потужностей?
Роман Кравець: До початку сезону ми рівномірно розмістили продукцію на 10-ти складах по всій Україні. Дані склади спеціально обладнані для зберігання мінеральних добрив, мають всю необхідну інфраструктуру та систему обігріву.
Основна перевага такого рішення — близькість до клієнта і можливість оперативного відвантаження. Для ринку є типовою практика, коли заводи квотують відпуск продукції при максимальному попиті. Наше рішення дозволяє отримати товар вчасно.
Продукцію можна забирати як власним транспортом, так і на умовах доставки в господарство. Пошук авто і експедицію здійснюватиме логістична служба LNZ Group.
На які обсяги LNZ Group планує вийти цього року з продажу мінеральних добрив?
Роман Кравець: Наш план на сезон 2019-2020 рр. — забезпечити до 10% потреб сільгоспвиробників мінеральними добривами.
Дякую за розмову!
Наталія Рекуненко, AgroPortal.ua