2021
Потенційні учасники ринку землі не очікують різких дій на старті. Протягом перших півтора року дії ринку буде плавне його випробування компаніями на власних лояльних орендарях та поодинокі випадки придбання вільних від обтяжень ділянок.
Таку думку висловив перший заступник голови Наглядової ради з правових та земельних питань LNZ Group Сергій Якшин.
«За цей час, має з'явитися більше роз'яснень, можливо певні спори та судова практика, збільшаться технічні можливості реєстрів. Тоді можна буде оцінити роботу ринку, його інтенсивність та якість. Поки ж ринок землі має пять больових точок», — вважає Сергій Якшин.
На його думку, надзвичайно серйозною проблемою наразі є територіальність нотаріусів при оформленні угод.
«Хоч райони і об'єднали, якість районних нотаріусів не надто висока, а при значній кількості угод (для місцевих — значною може бути й одна угода на тиждень) вони просто фізично не будуть встигати їх проводити. До того ж, наразі, більшість нотаріусів уникає прямих відповідей щодо можливості оформити такі угоди — чекатимуть практики», — пояснює Сергій Якшин.
На його переконання, територіальність має бути по області — це підвищить конкурентність та якість нотаріусів і пришвидшить процеси як для продавців, так і покупців.
Також серед проблемних факторів експерт називає той факт, що ринок землі сільськогосподарського призначення занадто зарегульований і це не дає йому функціонувати на повну. Багато правил передбачає можливість їх порушення, а відсутність роз'яснень, судової практики та підзаконних актів — можливість неоднозначних тлумачень та визначень таких порушень.
«З одного боку, гасла на державному рівні передбачають активну роботу супровідних суб'єктів ринку (нотаріусів, реєстраторів, банків), які мають зробити все для функціонування ринку та запобігання гальмуванням процесів, з іншого — ні нотаріуси, ні банкіри не мають чітких інструментів для реалізації їх функцій», — зазначає Сергій Якшин.
Експерт також звертає увагу на той факт, що банки фактично надаватимуть споживчі кредити під додаткову заставу земельної ділянки, а не на її придбання. Обговорюваний на початку планування земельної реформи орган (державний чи напівдержавний) гарантування (страхування) платоспроможності малих та середніх фермерів так і не створений.
Сергій Якшин відзначає, що на момент відкриття ринку землі також існувала така проблема, яквідсутність технічної можливості вчиняти всі дії, необхідні при купівлі-продажу в реєстрі, через те, що реєстр не був оновлений відповідно до нових інструкцій. Наразі робота реєстрів налогодилась і не становить значної проблеми для функціонування ринку землі.
Джерело: Agroportal