2019
У силу різних причин 2018 рік видався непростим як для сільгосптоваровиробників, так і для дистриб’юторів аграрної продукції. Яким же він став для компанії, яка вдало поєднує виробництво, дистрибуцію та насінництво, яка у непрості часи освоює нові напрямки та ринки, AgroPortal.ua поговорив з головою наглядової ради LNZ Group Дмитром Кравченком.
Дмитре Вікторовичу, якщо коротко підводити підсумки 2018 року: що вдалося зробити і чи задоволені ви результатом?
Дмитро Кравченко: Для LNZ Group 2018 рік був успішним, адже кожен з напрямків компанії — агровиробництво, насінництво, дистрибуція — продемонстрували показники зростання.
За приклад візьмемо виробництво насіння (LNZ Product). Нам вдалося закріпити свої позиції в ТОП-10 насіннєвих заводів України серед таких світових насіннєвих гігантів як DuPont Pioneer, Bayer та ін.
Окрім того, LNZ Group працює над створенням і освоєнням нових напрямків. Ми запустили новий бренд DEFENDA, розширивши присутність на ринку генеричних ЗЗР. Продовжуємо інвестувати в логістику — створили власний парк зерновозів і продовжуємо збільшувати елеваторні потужності.
До генериків українські агровиробники неоднозначно ставляться. Який основний акцент будете робити, щоб переконати аграріїв, що це безпечні і якісні ЗЗР?
Дмитро Кравченко: Бренд DEFENDA покликаний забезпечити українського аграрія якісними та доступними засобами захисту рослин, а також надати необхідну технологічну та фінансову підтримку.
Головні його переваги в оптимальному співвідношення ціни та якості, а також широкій лінійці препаратів, що дозволить аграріям спланувати повну та надійну схему захисту тієї чи іншої культури і виробити комплексний підхід.
Звісно, зустрічається певний скептицизм і несприйняття у сільгоспвиробників, які пояснюються негативним досвідом роботи з генеричними продуктами. Але в таких випадках ми розпочинаємо з діалогу, запрошуємо відвідати наші дослідно-показові та виробничі поля, пропонуємо спільно закласти показові пробні поля, де поряд із мультинаціональними компаніями використовуються генеричні ЗЗР. Таким чином ми господарству надаємо можливість отримати позитивний досвід.
Ми відкрито говоримо, що DEFENDA — це генеричні препарати, але це не означає «неякісні». Ми співпрацюємо з найкращими заводами, що витримали жорстку конкуренцію в умовах вимог до захисту навколишнього середовища, і де, до речі, також виробляються ЗЗР для провідних компаній-оригінаторів. Тому пропонуємо сільгоспвиробникам співпрацю з повною впевненістю у якості отриманих результатів, адже всі продукти випробовуємо і перевіряємо на власних полях. Наразі можемо впевнено заявити, що, окрім фінансової, жодної різниці у використанні генеричної продукції та оригінальної хімії більше немає.
Чи плануєте будувати власний завод з виробництва засобів захисту рослин в Україні?
Дмитро Кравченко: Незважаючи на стрімкий розвиток бізнесу ЗЗР у портфелі компанії, мова про власний завод в Україні поки не йде.
Ходять розмови на ринку, що після запуску нового бренду ЗЗР плануєте запускати і новий насіннєвий бренд.
Дмитро Кравченко: Насіннєвий напрямок є важливим для нас і одним з провідних у бізнесі, про що свідчать результати, які я щойно озвучив. Щодо нового бренду, то поки що тримаємо інтригу.
Продовжуючи насіннєву тему, озвучте, яка загальна потужність заводу на сьогоднішній день?
Дмитро Кравченко: LNZ Group має два насіннєвих заводи. Багатофункціональний завод з виробництва та доробки насіння пшениці, ячменю, гороху, сої, соняшнику має потужність 150-200 т/добу. За умов виробництва на заводі насіння льону, коріандру, спельти — 75 т/добу.
Спеціалізований завод із виробництва та доробки насіння кукурудзи на сьогодні є одним із найпотужніших та найсучасніших в Україні з потужністю близько 500 т/добу. Маємо тут універсальне обладнання, понад 60% з якого марки PETKUS, на якому можна переробляти насіння будь-яких культур. Тут впроваджено 9 технологічних етапів виробництва: від прийому сировини до відвантаження готової продукції.
Але, незважаючи на високу автоматизацію, на заводі з виробництва та доробки насіння кукурудзи працюють близько 100 осіб, а в сезон — в 1,5 рази більше.
Також при заводі маємо сучасне складське приміщення площею 2 тис. м2, оснащене теплоізоляцією і системою кондиціонування. За рахунок цього у приміщенні підтримується стабільна температура, яка дає змогу зберігати високу якість продукції.
Наскільки виправдала ваші очікування агрохімічна лабораторія, коли плануєте надавати послуги іншим учасникам ринку?
Дмитро Кравченко: За час роботи агрохімічної лабораторії ми переконалися, що це дозволяє агрокомпанії значно економити на ресурсах, використовуючи їх раціонально, а також збільшити врожайність. Разом ці складові підвищують ефективність агробізнесу.
У найближчій перспективі плануємо дообладнувати агрохімічну лабораторію, зокрема придбати прилад ICP, що дозволить здійснювати повний комплекс аналізів.
До цього часу ми використовували лабораторію лише для власних потреб, але наразі знаходимося у процесі отримання акредитації, що дозволить надавати послуги іншим аграрним підприємствам і фермерам, допомагаючи їм ефективніше використовувати існуючі ресурси.
Ви зазначили про збільшення урожайності. Власне, які плани по культурам на 2019 рік і скільки засіяно озимими культурами?
Дмитро Кравченко: В LNZ Group озимими культурами засіяно: 7 тис. га, а це 10% від загальної площі, озимої пшениці, і близько 70 га ділянок гібридизації озимого ячменю.
Озимі сіємо лише по соняшнику, адже стратегічною культурою є кукурудза, яка займає 50% в структурі сівозміни та є найбільш прибутковою. Тому в 2019 році не відхиляємося від прийнятої стратегії і 50% площ виділяємо під кукурудзу, не менше 30 тис. га, і 5 тис. — під ділянки гібридизації.
1-1,5 тис. га заплановано під гібридний соняшник, і 10 тис. га займуть товарні посіви соняшнику. Близько 10 тис. га у структурі займе соя. Для потреб тваринництва буде відведено 1 тис. га під силосну кукурудзу та 600 га — під трави.
Ділянки гібридизації під зрошенням?
Дмитро Кравченко: LNZ Group має понад 4 тис. га площ гібридизації, які знаходяться під зрошенням, як того вимагають світові стандарти у насінництві, а також селекційних компаній, з якими співпрацює LNZ Group.
Ми приділяємо цьому напряму дуже велику увагу, і, напевно, є однією з найбільших компаній, яка має такі поливні площі в Україні. У середньому під полив компанією інвестовано 2500 $/га.
Говорячи про нішеве виробництво: минулі роки компанія експериментувала з деякими культурами. Що у планах?
Дмитро Кравченко: Так, раніше ми вирощували коріандр, льон, спельту, а нині, зважаючи на кон'юнктуру ринку, залишили лише 300 га спельти, оскільки у країнах ЄС ця культура користується великим попитом. До того ж на Лебединському насіннєвому заводі маємо спеціальне обладнання для обмолоту цієї культури, тому можемо запропонувати на експорт продукцію високої якості.
Що стосується логістики: компанія придбала понад 100 залізничних вагонів. Чи вирішило це логістичну проблему, чи будете купувати ще вагони?
Дмитро Кравченко: Так, придбавши 2018 року 108 нових вагонів-зерновозів, ми стали ще більш мобільними та автономними в питаннях логістики, що надало можливість компанії планувати поставки продукції згідно з підписаними контрактами.
Проте якісна логістика — це не лише транспорт, але і потужності для якісного зберігання зернових. Тому на Сумщині ми продовжуємо будівництво другої черги елеватора, що дозволить компанії одночасно приймати різні культури і зерно різної якості. Виробнича потужність елеватора складає 77 тис. т, а продуктивність транспортного обладнання кожної технологічної лінії елеваторного комплексу — 250 т/год.
Чи відчуваєте дефіцит кадрів у компанії, які мотиваційні програми існують, як підбираєте персонал?
Дмитро Кравченко: Teamwork makes the dreamwork. Дефіцит хороших кадрів відчувається в повній мірі. Думаю, що, як і в будь-якій галузі, професіоналів потрібно вміти знайти і мотивувати працювати саме в цій компанії. Мотиваційних програм є чимало в нашій компанії: і відвідування тренінгів (лекцій) як в Україні, так і за кордоном, сімейні програми, мотиваційні поїздки на відпочинок, стажування на заводі, незабаром збираємося відкрити стажування в одному з офісів групи компаній. Соціальним пакетом, думаю, сьогодні вже нікого не здивуєш — це за замовчуванням.
Оскільки ми прагнемо бути кращими в тому, що робимо, то і кадри намагаємося підбирати кращі. Шукаємо, дивимося, збираємо відгуки, робимо конкурс при відборі. Варто сказати, що в нашій компанії працюють професіонали своєї справи з великих як українських, так і міжнародних бізнесів. Думаю, це певний показник рівня нашої групи компаній.
А щодо пайовиків, які в компанії є соціальні програми?
Дмитро Кравченко: LNZ Group намагається долучатися до розвитку інфраструктури та підтримки навчальних і медичних закладів, храмів, закладів культури в населених пунктах, де працює компанія. Це не можна об’єднати в один якийсь проект, оскільки ця допомога різнопланова і постійна.
Ми купуємо оргтехніку для навчально-виховних закладів, робимо ремонти в садочках і школах, купуємо обладнання та техніку для медичних закладів, надаємо кошти для проведення газопроводу в селах, ремонтуємо дороги. Крім того, займаємося патріотичним вихованням молоді, допомогою АТО, підтримуємо проекти енергозбереження, популяризуємо спорт.
Ми чітко усвідомлюємо, що робимо це не задля PR, а для людей, що в нас працюють та живуть поряд з нами, для їхніх дітей та батьків. Це також у великій мірі інвестиція: якщо нашим людям буде комфортніше та впевненіше жити, то буде упевненість і щодо свого майбутнього та майбутнього своїх дітей — значить і ефективність їхньої роботи буде вищою, і LNZ Group зможе планувати своє майбутнє не на один десяток років.
Одним із таких напрямків, мабуть, є розвиток футболу. Наскільки важливий футбол у вашому житті?
Дмитро Кравченко: Загалом спорт у компанії є однією з важливих складових. У моєму розумінні, якщо людина є лідером в одній справі, вона буде прагнути стати лідером і в усіх інших галузях.
В LNZ Group немає амбіцій бути першими, але ми прагнемо бути найкращими в усьому, що робимо. Слоган нашої футбольної команди звучить так: Forza LNZ! We must stand together! І це розуміння, настрій ми переносимо зі спорту також на бізнес. І сьогодні є напрямки, де LNZ Group вже зайняла нішу найкращих, але є ті, в яких ми впевнено рухаємось до цього.
Тож які плани має LNZ Group на 2019 рік?
Дмитро Кравченко: Звісно, пріоритетом нашого бізнесу є розвиток і зростання всіх напрямків, у яких працює наш холдинг.
У 2019 році зосередимося, насамперед, на обслуговуванні клієнтів — наданні найкращої технологічної та агропідтримки. З якими б проблемами не зіштовхнувся виробник, він повинен знати, що фахівці LNZ Group допоможуть йому в їх вирішенні й пошуку рішень. Завдяки експертизі, досвіду та власним багаторічним випробуванням продуктів у нашому портфелі в LNZ Group здатні вирішувати всі гострі питання ведення сільського господарства. Ми хочемо укріпити позиції і зайняти нішу найкращих професіоналів на ринку для наших партнерів.
Зокрема, 2018 року ми створили Департаменти агротехнологій та маркетингу, які допоможуть нам рухатися у вищеназваних напрямках ще динамічніше.